Dzisiejsze zajęcia pomogą Ci zrozumieć co to są zmienne i jak dodawać je w programie Scratch. Za pomocą zmiennych stworzysz grę, za pomocą której będzie można ćwiczyć tabliczkę mnożenia. A więc, do dzieła!!
Zadanie 3. Gra – tabliczka mnożenia.

Twoim zadaniem będzie zbudowanie skryptu dla odpowiedniego działania matematycznego czyli mnożenia. Program będzie losował wartości zmiennych czyli liczby x i y. Obok duszka powinno pojawić się działanie do wykonania, a na dole sceny pole, w które gracz ma wpisać wynik. Jeśli odpowiedź będzie prawidłowa pojawi się komunikat „Dobra odpowiedź!” i program doliczy 1 punkt. W przypadku złej odpowiedzi pojawi się komunikat „Zła odpowiedź”, a liczba punktów pozostanie bez zmian.
Poniżej znajdziesz podpowiedzi. Powodzenia!
1 . Na początek stwórz odpowiednie tło do gry.


2 . Dodaj nowe zmienne do programu: „Liczba 1”, „Liczba 2” oraz „Liczba punktów”. Zmienne to wyrażenia, którym przypisuje się jakąś wartość.


3 . W kolejnym kroku zbuduj skrypt, w którym gracz będzie musiał wpisać wynik po wyświetleniu działania mnożenia dwóch liczb (to będą wylosowane zmienne).

Następnie dołącz do skryptu odpowiednie działanie. Poszukaj odpowiednich bloków w kategorii Wyrażenia.

Sprawdź poniżej swoje rozwiązanie.

4 . Teraz możesz dokończyć skrypt o kolejne bloki, tak aby program sprawdzał poprawność udzielanej przez gracza odpowiedzi. W tym celu w kategorii Kontrola odszukaj bloków „jeżeli”, „to”, „w przeciwnym razie”.
Na początku zbuduj blok sprawdzający poprawność wyrażenia.

Następnie zbuduj blok warunkowy.

Poprawność sprawdź poniżej.

5 . W ostatnim kroku uzupełnij skrypt, tak by czynność była powtarzana 10 razy. Na początku liczba punktów powinna mieć 0, a na końcu gry powinien wyświetlić się komunikat o liczbie zdobytych punktów. Spróbuj sam a następnie sprawdź odpowiedź.

Teraz możesz zagrać sam i sprawdzić działanie gry. Baw się dobrze 🙂


