Scratch jest językiem programowania, który został zaprojektowany przez Mitchela Resnicka. Program służy przede wszystkim dzieciom i młodzieży do nauczania podstaw programowania oraz tworzenia i uruchamiania programów napisanych w tym języku.
Nazwa tego języka wywodzi się od techniki miksowania muzyki czyli tworzenia tzw. skreczy przez hip-hopowych didżejów.
Język Scratch umożliwia łatwe tworzenie interaktywnych historyjek, animacji, gier, muzyki. Programowanie odbywa się w sposób wizualny i polega na układaniu specjalnie przygotowanych bloków. Poprzez przeciąganie układa się je w określonym porządku tworząc tzw. kod. Jest on przypisany do określonego obiektu nazywanego w tym programie duszkiem.
Programowanie w Scratchu
Program Scratch jest bezpłatny, możesz go pobrać z internetu lub korzystać online przez przeglądarkę internetową. Aby pobrać program lub korzystać bez instalowania wystarczy wejść na stronę https://scratch.mit.edu, pozwala ona również na przeglądanie projektów innych osób, oraz zapisywanie i publikowanie swoich.
Do zapisywania i publikacji swoich projektów konieczna jest rejestracja. Aby to zrobić należy przejść kilka kroków i uzupełnić dane.
Po zalogowaniu możesz już tworzyć własne projekty, wystarczy kliknąć „stwórz”.
Wtedy program przeniesie Cię w pole tworzenia projektu.
Teraz już możesz tworzyć własne gry czy animacje. Poniżej znajdziesz kilka podstawowych wiadomości dotyczących obsługi Scratcha. Miłej zabawy :).
1 . Dodawanie i usuwanie duszka z tła.
2 . Zmiana rozmiaru duszka na scenie.
3 . Zmiana położenia duszka na scenie.
4 . Dodawanie tła do projektu.
5 . Projektowanie własnego tła.
6 . Dodawanie zmiennych do programu.
7 . Ustawianie sposobu wyświetlania wartości zmiennych.