Gra labirynt – czyli w poszukiwaniu skarbu

Dzisiejsza lekcja pomoże ci zrozumieć w jaki sposób określamy położenie duszka na scenie, jak zaprogramować go aby poruszał się po scenie oraz nauczysz się dodawać zmienne do programu Scratch.  Aby w łatwo zrozumieć cel lekcji stworzymy labirynt i zaprogramujemy postać, która będzie poruszała się w labiryncie. Na zakończenie, czyli po dotarciu do celu duszek przejdzie na drugi poziom gry. Poniżej znajdziesz wskazówki i kolejne kroki, które ułatwią ci stworzenie tej dwupoziomowej gry. Zaczynajmy!…

Zadanie 8. Zbuduj skrypt, który umożliwi poruszanie się duszka po wyznaczonych ścieżkach czyli w labiryncie.

1. Na początek zacznij od wstawienia nowego tła oraz wyboru postaci, która ma pokonywać labirynt.

2. Narysuj labirynt (możesz go wykonać w programie Scratch lub w innym programie graficznym, a następnie przenieść do programu Scratch.

3. Dostosuj rozmiar duszka do utworzonego labiryntu, możesz również wstawić dodatkowego duszka jako cel do którego będzie dążył pierwszy duszek.

Następnie określ położenie postaci która ma pokonać labirynt za pomocą odpowiedniego bloku z kategorii Ruch.

4. W kolejnym kroku zbuduj skrypty umożliwiające poruszanie się postaci za pomocą strzałek. W każdym ze skryptów określ liczbę kroków, które wykona duszek po naciśnięciu określonej strzałki. Na koniec wstaw blok kończący działanie skryptu.

Poniżej znajdziesz odpowiedzi

5. Teraz twój duszek może poruszać się po całej scenie. Spróbuj zmodyfikować skrypt tak, aby poruszał się on jedynie po wyznaczonych korytarzach. Jeżeli postać wejdzie na inny kolor niż kolor korytarza powinna cofnąć się do miejsca, z którego wykonała ostatni ruch. Wykorzystaj blok „jeżeli…to” z kategorii Czujniki.

Tak powinien wyglądać utworzony skrypt ( pamiętaj, że wartości musisz dobrać indywidualnie do wielkości duszka i szerokości korytarzy).

6. Następny krok to utworzenie drugiego poziomu gry, czyli narysowanie nowego tła (możesz zmodyfikować to wcześniej stworzone).

Duszek osiągnie drugi poziom, jeśli dotrze do przedmiotu znajdującego się przy wyjściu z labiryntu.

7. Narysuj ściany drugiego labiryntu. Pamiętaj, że kolor ścian powinien być taki sam jak w pierwszym labiryncie.

8. Teraz przy wyjściu z labiryntu narysuj drzwi w jednolitym kolorze, po to by duszek dotykając innego koloru tła mógł przejść na kolejny poziom.

9. W kolejnym kroku zmodyfikuj skrypty dla poszczególnych kierunków, tak aby duszek po dotknięciu przedmiotu w wyjściu pierwszego labiryntu powiedział: „Brawo! Zakończyłeś pierwszy poziom!”. Użyj poniższych bloków.

Tak powinna wyglądać prawidłowa kolejność bloków.

10. Po tym komunikacie tło powinno zmienić się na „labirynt2”. Możesz użyć poniższych bloków.

Tak powinna wyglądać prawidłowa kolejność bloków.

Teraz możesz umieścić zbudowane fragmenty w skryptach dla poszczególnych klawiszy strzałek.

W taki sposób powinny wyglądać prawidłowo ustawione bloki. Teraz możesz sprawdzić czy gra działa prawidłowo.

Teraz sprawdź działanie gry.

Jeżeli działa prawidłowo, spróbujmy jeszcze dodać zmienne do naszego programu.

Dodanie zmiennych do programu.

11. Utwórz dwie nowe zmienne: „Poziom gry”, „Liczba ruchów” i dodaj je do skryptu z zieloną flagą. Po uruchomieniu gry zmienna „Poziom gry” powinna mieć wartość 1, natomiast „Liczba ruchów” wartość 0.

12. Teraz możesz dodać nowe zmienne do skryptu.

13. Uwzględnij te zmienne w skryptach, które określają poruszanie się postaci.

14. Na koniec zmodyfikuj jeszcze skrypty tak, aby duszek po zakończeniu gry powiedział ile kroków wykonał. Podpowiedzi znajdziesz poniżej.

A teraz wbuduj je w utworzony skrypt.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *